Terug naar alle nieuwsberichten

#LuzacEffect: Fabian switchte tijdens het schooljaar om van zittenblijven iets moois te maken

Fabian doubleerde in havo 4 en besloot een overstap te maken naar Luzac Haarlem voor het 2 in 1-examenjaar. Detail: dat deed hij in december, toen de eerste SE-week al achter de rug was. Een dapper besluit! Fabian pakte zijn kans om havo 4 en 5 te combineren, vond het persoonlijke contact dat hij zocht en minstens zo belangrijk: hij ging weer met plezier naar school. Het Luzac Effect noemen we dat.

Hoe kwam je bij Luzac terecht?

‘’Ik voelde mij niet helemaal thuis op mijn vorige school. Doordat ik in havo 4 bleef zitten, kwam ik in een klas met jongere leerlingen terecht. Ik miste aansluiting en wist dat ik blijer zou worden van een kleinere, gemoedelijke school.

Meerdere vrienden zaten op het Luzac en vertelden dat ik daar havo 4 en 5 kon combineren. Naar een kleine school gaan én een jaar eerder slagen, dat klonk goed. Daarom besloot ik in november een afspraak te maken op de vestiging. Toen ik binnenkwam, zag ik mezelf hier meteen al rondlopen. Ik was binnen een week ingeschreven en kon direct starten.’’

Middenin het schooljaar overstappen naar een andere school én het intensieve examenjaar. Hoe doe je dat?

‘’Er was werk aan de winkel! Ik had immers wat in te halen, mijn klasgenoten hadden al drie maanden van het examenjaar achter de rug. Ik had een vol lesrooster en volgde tussendoor steunlessen om mijn kennis bij te spijkeren. Docenten boden mij alle hulp die ik nodig had voor mijn inhaalslag. Ze geven ook heel goed les! Ze zorgen ervoor dat je betrokken blijft en besteden veel aandacht aan je vragen. Zo begon ik de stof al snel beter te begrijpen.

Ik zat drie keer per week met leerlingbegeleider mevrouw de Jong voor mijn planning, huis- en leerwerk. Ze had een breakfast club opgericht waarmee ik een periode om 08.00 uur in een relaxte setting met mijn schoolwerk begon. Daarnaast riep ze mij regelmatig als ik langs haar kantoor liep. Niet alleen om te bespreken hoe ik ervoor sta, maar ook gewoon om te vragen hoe mijn weekend was.

Ik kon eigenlijk niet anders dan er voor de volle 100 procent voor gaan. Mijn leerlingbegeleider en docenten zaten er immers bovenop. Die stok achter de deur vond ik fijn! Mijn SE’s gingen goed en in januari had ik mijn achterstand al ingehaald. Ik doorliep vanaf toen mijn examenjaar op hetzelfde tempo als klasgenoten.’’

Voelde je je ook meer op je plek?

‘’Toen ik in december begon, voelde ik mij al snel thuis! De school is lekker klein, iedereen kent elkaar en je kunt altijd bij docenten of leerlingbegeleiders aankloppen als je ergens mee zit. Ook als het niet over je schoolwerk gaat.

Doordat er niet zo veel leerlingen op school zitten, hangt er een gemoedelijke sfeer. Er is geen ruimte voor narigheid. Dat maakt naar school gaan een stuk leuker.’’