Terug naar alle nieuwsberichten

Docent Gijs helpt je al die teksten op je examen Nederlands te tackelen

De kunst van een examen Nederlands maken? De juiste techniek! Die krijg je onder de knie door veel, héél veel te oefenen. Net als een profvoetballer voor het EK, scoor je op het eindexamen maximaal door goed te trainen. Het liefst met een coach die je persoonlijke feedback geeft. Docent Gijs Agasi weet als geen ander wat jij nodig hebt voor zo veel mogelijk punten. In een tweedaagse training stoomt hij je klaar om van je examen Nederlands een groot succes te maken. 

Je staat dagelijks voor de klas als docent Nederlands bij Luzac Amsterdam. Hoe vind je het om Examentraining te geven?

Ik kijk uit naar mijn tweede ronde! Vorig jaar kreeg ik de vraag of ik examentrainingen wilde geven. Ik was benieuwd! En het was fantastisch. Waar leerlingen gedurende het jaar vaak 75% van hun gaspedaal intrappen, gaan ze tijdens een examentraining plankgas. Dat maakt het ontzettend leuk.

Wat geef je leerlingen mee?

Om je examen Nederlands goed te maken, is het belangrijk dat je de techniek in de vingers hebt. Het maakt niet echt uit hoeveel boeken je hebt gelezen, maar wel hoeveel oefenteksten. Betogen, beschouwingen en uiteenzettingen: ze komen tijdens de training allemaal langs.

De examenkandidaten leren onder andere de signaalwoorden en tekststructuren goed te herkennen. Belangrijk! Aan de hand van de structuur kun je namelijk het tekstdoel snel achterhalen. Daarnaast gaan we aan de slag met verschillende soorten vraagstellingen. Die moet je van elkaar kunnen onderscheiden. Kom je bijvoorbeeld een citeervraag tegen? Dan is het belangrijk om niet te parafraseren.

Wat vinden leerlingen vaak nog lastig?

Waar leerlingen tegenaanlopen, verschilt. Mavo-leerlingen vinden het vaak lastig om de verbanden tussen alinea’s te zien, zeker als er geen signaalwoorden in zitten. Vwo’ers hebben soms moeite met citeren. Dan schrijven ze een onwijs lang citaat op, terwijl ze er maar een klein deel van nodig hebben.

Door bij de start van de training een nulmeting te doen, zien we wat al goed gaat en wat nog niet. Zo weet je waar je je op kunt focussen. Dat stukje maatwerk kunnen we in een kleine groep bieden. Tijdens een examentraining sta je als docent veel in de klas, in plaats van ervoor. Ik neem graag de tijd voor persoonlijke feedback.

Wanneer is een leerling klaar voor het examen?

Als hij zelfvertrouwen heeft. Ga je met knikkende knieën naar je examen? Dan voelt die tekst twintig pagina’s langer. Je hebt geen idee waarnaar je moet zoeken en dan sta je eigenlijk 2-0 achter. Je denkt liever: ‘ik weet niet welke tekst ik voorgeschoteld krijg, maar ik ga ‘m tackelen!’

Dat zelfvertrouwen krijg je als je weet wat je gestampt en geoefend moet hebben. Dat zit na een examentraining wel goed. We gaan in een gezellige setting over veel verschillende soorten teksten in gesprek. Het feit dat een tekst voor je gaat leven, zorgt voor meer voelbare succeservaringen en betere resultaten tijdens het examen.

Je merkt dat je leerlingen door ze persoonlijk te helpen snel meer vertrouwen kunt geven. Dat is een fijne ervaring!