Terug naar alle nieuwsberichten

Debuut Concours Visions d’Europe werd een groot succes voor Luzac Amsterdam!

Nora Ferguenis gaf 15 jaar lessen Frans, Duits en Spaans in Engeland. En nu bijna een jaar als docent Frans in Nederland, waar ze naartoe verhuisde voor de liefde. Aan haar Nederlands is dat niet te horen, dat verraadt direct hoe talig de docent is. En daarnaast zoekt ze graag extra uitdagingen op. Zo stelde ze afgelopen jaar direct voor om met Luzac Amsterdam voor het eerst mee te doen aan de opstelwedstrijd Concours Visions d’Europe. Haar enthousiasme wist ze moeiteloos over te brengen op het team en twee jongens uit 6 vwo die hun pen met een flinke dosis motivatie erbij pakten.

Honderden bovenbouwers betogen in het Frans

Elk jaar schrijven honderden leerlingen van de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, die het vak Frans hebben gekozen, een verhaal over een thema dat verband houdt met Europa.

Dit jaar luidde de opdracht: Je bent 18 jaar en student. De Europese verkiezingen vinden plaats van 6 tot en met 9 juni 2024. Je voelt je betrokken en wilt graag dat veel jongeren meedoen. Het lijkt er echter op dat jongeren steeds minder geïnteresseerd zijn in de Europese politiek. Omdat dit bij jou niet het geval is, besluit je een tekst te schrijven voor de studentennieuwsbrief van jouw universiteit, die maandelijks verschijnt. Je nodigt alle jongeren uit om te stemmen. Je legt uit waarom hun deelname aan deze verkiezingen belangrijk is. Je noemt daarbij alle voordelen die de Europese landen hebben verkregen door lid te zijn van de EU (Europese Unie), bespreekt de grote uitdagingen die de komende jaren opgelost moeten worden en vertelt dat ‘eendracht macht maakt’.

Terwijl Nora nog maar een paar maanden bij Luzac werkte, twijfelde ze geen moment om contact op te nemen met de organisatie van de wedstrijd, De Alliance Française des Pays-Bas. ‘’Tijdens mijn sollicitatie zei ik al dat ik van uitdagingen houd’’, vertelt Nora. ‘’Ik zit vol ideeën. In de kleine klassen van Luzac kan ik mijn creativiteit kwijt en dit soort projecten goed opstarten. Ik krijg hier veel vrijheid en vertrouwen, daar ben ik blij mee!’’

Bonne chance!

31 januari schreven de leerlingen in 150 minuten hun essay, op locatie. De jongens hadden hun overtuigende standpunten paraat. Er was wel ruimte voor improvisatie, maar ze hadden enkel een Frans woordenboek om daar nog eventueel de juiste woorden voor te vinden.

Er ging een lange voorbereidingsperiode aan vooraf: Franse video’s kijken, oefenen met tekststructuren en signaalwoorden verwerken. Nora bood alle hulp voor een vlammend Frans betoog. ‘’De volgende keer kan ik de opdracht misschien in het PTA verwerken, aangezien alle leerlingen een formele, Franse tekst moeten schrijven. Dat was nu een beetje kort dag.’’, vertelt Nora. ‘’Maar het was de moeite meer dan waard! De jongens waren erg gemotiveerd en hebben het heel goed gedaan. Eind februari hoorden we dat ze bij de beste 10 zaten! 18 april werd bekendgemaakt op welke plek ze zijn geëindigd: 5 en 4.

Ik was trots en onder de indruk van hoe ver ze waren gekomen! Ze kwamen met goede standpunten, zoals: ‘Om een democratie te blijven, moeten we onze democratische rol vervullen door te stemmen.’ ‘Het gaat over de toekomst van jongeren, daar moeten we bij betrokken zijn.’ ‘Er zijn veel belangrijke beslissingen te maken over bijvoorbeeld milieu en migratie.’

Maar daarnaast zaten de verslagen ook goed in elkaar. De structuur was sterk en de taalkwaliteit hoog. Ze zitten op het hoogste niveau van B2, waarvoor je goed moet kunnen overtuigen in de desbetreffende taal.’’

Volgend jaar weer!

Of Luzac Amsterdam volgend jaar weer meedoet met de opstelwedstrijd, daar hoeft Nora geen seconde over na te denken. ‘’We doen mee en we gaan voor de winst!’’ Als het aan haar ligt start ze meer leerzame projecten. ‘’Ik vind het heel leuk om leerlingen te enthousiasmeren. Toen ik in Londen lesgaf, organiseerden we een Eurovisie-wedstrijd! Een groot succes. Elke klas vertegenwoordigde een ander land en de docenten waren de jury.

Maar ook de reguliere lessen probeer ik zo leuk mogelijk te maken. Door eens naar een Franse bakker te gaan of een escape game over de olympische spelen te doen, bijvoorbeeld. We zingen veel, de Amsterdamse leerlingen houden van Franse rap!’’