Terug naar alle nieuwsberichten

Leerlingbegeleider Brechje Rudolphus vindt leerplezier en mentaal welzijn minstens zo belangrijk als mooie cijfers

Leerlingbegeleider Brechje Rudolphus is de rots in de branding voor de leerlingen van Luzac Haarlem. En voor andere leerlingen uit de omgeving! Leerlingen van andere scholen druppelen na hun lesdag binnen, voor Luzac Studiebegeleiding. Dat doen ze graag!

Luzac-leerlingen weten haar elk moment van hun schooldag te vinden voor hulp en gezellige kletspraatjes, naast hun begeleidingsuren waarin ze een-op-een aan hun doelen werken. De leerlingen die studiebegeleiding volgen, komen er ’s middags voor naar de vestiging.

Je begeleidt de hele dag door 17 verschillende leerlingen. Hoe doe je dat?

‘’Dat hangt helemaal af van de behoeften en doelen van de leerling! We kijken goed naar wat hij nodig heeft, stellen samen doelen op en bieden de handvatten die bij zijn behoeften passen. We bespreken tijdens de begeleidingsuren altijd hoe het gaat, waar de leerling tegenaan loopt of juist hoe goed die wiskundetoets is gegaan. Vervolgens gaan we samen aan de slag.’’

Waar kun je leerlingen zoal bij helpen?

‘’De planning is vaak een vast onderdeel van de leerlingbegeleiding. Heeft de leerling daar moeite mee, dan stellen we daar doelen voor op. Zo kan hij dit stap voor stap leren om dit zelf te doen. Aan het begin gaan we hier samen voor zitten en verzorg ik de planning grotendeels, totdat mijn hulp bijna overbodig is. Het is altijd de bedoeling dat de leerling het uiteindelijk zelf kan!

Plannen is meestal niet de favoriete bezigheid van leerlingen. Maar gaandeweg beginnen ze die structuur toch echt wel te waarderen. Eén meisje vertelde bij binnenkomst dat ze eigenlijk altijd maar weinig huiswerk maakte en leerde voor toetsen, waardoor ze in tijdnood kwam. Nu hadden we een paar weken vóór haar toets een planning gemaakt, waardoor ze elke dag maar een half hoofdstuk hoefde te leren en tijd overhield voor extra aandacht voor moeilijke onderdelen. Vlak voor haar toets zei ze: ‘’Ik ben zo blij dat ik nu niet nog drie hoofdstukken hoef te doen!’’.

Maar je komt niet alleen goed beslagen ten ijs door te plannen. Die tijd moet je natuurlijk wel efficiënt invullen. Daarom besteed ik vaak aandacht aan leren leren: de leerstrategieën onder de knie krijgen, waarmee de leerling zich zo effectief mogelijk voorbereidt op toetsen. ’Samenvattingen’ bestaan bijvoorbeeld vaak uit het hele boek. Zonde van al het ijverige werk. We kijken samen naar verschillende leerstrategieën waarmee de tijd en moeite goed worden benut, zoals mindmapping.

En sommige leerlingen kampen met faalangst. Eén leerling vindt het fijn om vóór een toets even te kletsen ter afleiding en daarna te vertellen hoe het ging. Tijdens de begeleidingsuren bespreken we samen wat de leerling tegen zichzelf kan zeggen als hij veel spanning voelt en wat hij kan doen als hij vastloopt tijdens een toets.

Maar we focussen niet alleen op de cijfers. Het komt voor dat er veel speelt buiten school. Gelukkig weten leerlingen dat ze bij mij terechtkunnen om te praten over wat dan ook. Dat een leerling goed in zijn vel zit, is minstens zo belangrijk als mooie voldoendes. Als de cijfers niet goed zijn, is er bovendien een grote kans dat er ook buiten schooltijd iets niet goed gaat. Door dit bespreekbaar te maken, kan ik de leerling heel persoonlijk helpen.

Ik vind het persoonlijke contact met leerlingen ontzettend leuk. Ook buiten de begeleidingsuren om kom ik ze tegen in de wandelgangen en kloppen ze bij mij aan. Vaak genoeg om iets leuks te vertellen. Dat hun favoriete voetbalclub goed heeft gescoord, bijvoorbeeld.’’

Verschilt Luzac Studiebegeleiding van de begeleiding voor leerlingen die bij jullie op school zitten?

‘’Eigenlijk niet! Ook voor de leerlingen die studiebegeleiding bij mij volgen, maken we een persoonlijk leerplan op basis van hun behoeften. We werken samen naar de toetsen, SE’s of eindexamens toe en bespreken hoe het met ze gaat. Tijdens het begeleidingstraject toetsen we de voortgang van de leerling, zodat we altijd de gerichte hulp kunnen bieden die de leerling nodig heeft. Ik heb ook regelmatig contact met de ouders, zo is iedereen overal van op de hoogte en wijzen de neuzen dezelfde kant op!

Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat het hier ook gezellig is. De leerlingen maken lange dagen, dat vergt wat concentratie! Als we het ook over leuke dingen kunnen hebben, gaan ze daarna weer met meer plezier aan de slag. Thuis hoeven ze dan meestal niks of weinig aan school te doen, dat geeft rust.

Ik vind het fijn om te merken dat ook leerlingen van andere scholen zich al snel op hun gemak voelen en hier graag zijn. Eén leerling had laatst een lange schooldag en moest tot 21.30 uur presenteren, maar kwam tussendoor toch nog een uurtje langs om zijn presentatie voor te bereiden en de planning te bespreken. Ook tijdens de herfstvakantie wilde hij graag naar de vestiging komen om te leren. Als een leerling het bij ons naar zijn zin heeft, word ik daar weer blij van!’’