Terug naar alle nieuwsberichten

Leerlingbegeleider Joas de Wit: ‘’Levenskunde geeft de communicatie met leerlingen meer verdieping.’’

Joas de Wit startte 17 jaar geleden zijn onderwijscarrière bij Luzac Arnhem! En sindsdien is hij nooit meer weggegaan. Met zijn geschiedenislessen én leerlingbegeleiding helpt hij leerlingen die goede cijfers te halen, maar ook een persoonlijke ontwikkeling door te maken. Daarnaast geeft hij vanaf september 2023 óók les in Levenskunde, onze nieuwe leerlijn die leerlingen extra bagage meegeeft voor hun toekomst.

Wat houdt je al 17 jaar bij Luzac?

‘’Sinds dat ik hier startte, is elke dag voorbij gevlogen. Het is ontzettend leuk om les te geven in een kleine klas. En de leerlingbegeleiding vind ik nog uitdagender, daar besteed ik nu de meeste tijd aan. Alle leerlingen die ik begeleid hebben een eigen verhaal en situatie. Doordat we elkaar goed leren kennen, bouwen we een vertrouwensband op en kan ik de leerling persoonlijk helpen. Als we dan iets bereiken, geeft dat veel voldoening!

Mijn achtergrond als docent komt tijdens de begeleiding goed van pas. Ik zie snel hoe de kinderen leren en kan ze inhoudelijk ondersteunen bij geschiedenis, maar ook vaak bij andere vakken als maatschappijleer en economie.’’

Je geeft nu ook Levenskunde. Hoe bevalt dat?

‘’Levenskunde vormt een mooie aanvulling op de taal die je samen spreekt. In sommige situaties hebben we het tijdens de begeleiding bijvoorbeeld over de dramadriehoek. Dat was voor Levenskunde nog een onbekend woord. We reflecteren vaak op onderwerpen die bij Levenskunde aan bod komen, zoals plannings- tijdmanagementvaardigheden.

Met Levenskunde komen leerlingen in aanraking met zaken die ze niet zo snel tegenkomen, maar wel heel belangrijk zijn. Om zichzelf beter te leren kennen, te kunnen groeien en skills te leren die ze in de toekomst nodig hebben.’’

Hoe ziet zo’n Levenskundeles eruit?

‘’In het eerste blok gaan we bijvoorbeeld aan de slag met presenteren. Ik zag direct veel potentie in de TedTalks waar leerlingen zelf een onderwerp voor mochten bedenken. Leren presenteren is veel leuker als je kunt vertellen over iets wat je interesseert, dat levert ook nog eens een succeservaring op. De één wist ons te boeien met onze talk over Crypto, een ander kon zijn stelling ’Muziek uit de jaren 80 is beter dan die van nu’ overtuigend onderbouwen.

Door opdrachten een thema te geven waar ze affiniteit mee hebben, gaat de leerstof leven. Ze gaan gemotiveerd aan de slag, daardoor ontwikkelen ze de vaardigheden waar het echt om draait ondertussen goed. Zo heb ik ook een schrijfwedstrijd voor de schoolkrant georganiseerd. Leerlingen beantwoordden in hun eigen artikel de vraag: ‘hoe kan Luzac een betere school worden?’ Dat moesten ze goed onderbouwen met feiten en logische redeneringen. De jury gaf de winnaar met het beste idee een leuke prijs.

Twee andere modules, persoonlijke effectiviteit en balans, gaan meer over zelfreflectie. Wanneer is iets dringend? En wanneer is het nuttig om ergens aandacht aan te besteden, of juist niet? Sommige leerlingen worstelen hiermee. Dan zijn de oefeningen heel leuk.’’

Wanneer is Levenskunde geslaagd?

‘’Ik vind het belangrijk dat leerlingen geconfronteerd worden met nieuwe situaties, daar groeien ze van. Dat kan door zo’n TedTalk te geven of kennis te maken met mindfulness en bij zenuwen ademhalingstechnieken toe te passen. Maar ook door hun wereldbeeld te vergroten tijdens het laatste blok van het jaar, Levenskunde Internationaal. Leerlingen verdiepen zich in het leven en onderwijs binnen een ontwikkelingsland, zoals India. Ze beseffen dan hoe goed ze het hier hebben en hoe belangrijk onderwijs in India is.

Via brieven en video’s komen ze met Indiase leerlingen in contact en geven ze een klein inkijkje in hun leven. Van de geschiedenis, architectuur en favoriete gerechten tot cultuur en geloof. Op basis van die onderwerpen hebben onze leerlingen posters gemaakt, die hangen door de hele school.

We sluiten het jaar af met onze benefietactie voor Globewise: een stichting voor goed onderwijs in ontwikkelingslanden. Dat werd dit jaar een benefietdiner in Indiase stijl. Leerlingen deden graag hun best voor een mooie opbrengst. Ze versierden de locatie, maakten en pubquiz en kookten heerlijk Indiaas eten. Zestig mensen kochten een ticket, dat leverde ruim €1.600.- voor het goede doel op. Het was een groot succes!’’