Terug naar alle nieuwsberichten

Leerlingbegeleiding door Jetty Spaan

In het jaar 2000 solliciteerde ik bij het Luzac College in Alkmaar. De locatie kwam niet overeen met mijn voorstelling van een particuliere school noch met mijn ‘overdressed’ mantelpak, want de entree lag in een onooglijke straatje tussen de vuilnisbakken van een winkelcentrum en het trappenhuis was dan ook morsig.

Op de vierde verdieping lagen de lokalen, een studiezaal, een bescheiden kantine en wat kleine kamertjes voor o.a. de rector en de administratie. Ik werd aangenomen als surveillant en leerlingbegeleider.

Er was geen kamer voor mij beschikbaar behalve als de twee andere leerlingbegeleiders afwezig waren. Zij waren meestal aanwezig en dan nam ik plaats in een grote bezemkast naast een gerenommeerde Nilfisk stofzuiger, dat merk gaf de kast een zekere allure.

Het maakte trouwens niet uit in welke ruimte de leerlingen begeleid werden; ze stortten hun hart uit, we maakten planningen, namen cijfers, vakken, leermethode, PTA door en bestudeerden brochures van vervolgopleidingen.

Het werk boeide meteen door het intensieve contact met de leerlingen, ze waren zo verschillend door hun aard, hun aanleg, hun achtergrond, maar hadden toch allemaal hetzelfde einddoel voor ogen; het diploma halen, verder kunnen met een opleiding, hun ouders en zichzelf trots en blij maken.

In tegenstelling tot scholen waar ik les had gegeven en mentor was geweest, was en is er op het Luzac tijd en ruimte om aandacht te geven, persoonlijke, aansturende, corrigerende maar zeker ook liefdevolle aandacht.

Na twee andere adressen in de stad, voormalige kantoorpanden, houdt Luzac Alkmaar nu huis in de stadsvilla ‘Kennemerhoek’, ook met bezemkast maar met een ander merk stofzuiger en zonder leerlingbegeleider, want die heeft nu de beschikking over een prachtige eigen kamer met rustgevend uitzicht op de Singel.

Veel is inmiddels veranderd: de smartphone vervangt de mobiel, leerlingen kunnen werken op een laptop, er wordt geregistreerd in Magister, het contact met ouders is geïntensiveerd, de introductieweek is uitgebreid, vervolgopleidingen worden ontdekt op TIM, maar niet veranderd is het werk dat nog steeds boeit en de aandacht voor de leerling die onveranderd en onverminderd is.

Jetty Spaan, leerlingbegeleidster