Terug naar alle nieuwsberichten

De passie van docent Jurgen

Het is goed óf fout

Wiskunde vond Jurgen altijd al leuk. “Ik houd van de exactheid van de antwoorden”, vertelt hij. “Ze zijn goed óf fout. Als ze goed zijn, ben ik blij. En als ze fout zijn, ga ik op zoek naar waar ik verkeerd ben gegaan. Ik vind het geweldig om die puzzels op te lossen.” Jurgens vroegere docent heeft daar een grote rol in gespeeld. “Hij tekende altijd alles uit op het bord, dat maakte het voor mij inzichtelijk. Ik snapte het en daardoor ging ik het vak leuk vinden. Ruimtemeetkunde vind ik nog steeds het leukste onderdeel van wiskunde. Al die 2D- en 3D-modellen die je kunt uitwerken. Prachtig toch om al die puzzels visueel te maken?”

Van programmeren naar doceren

Aanvankelijk was Jurgen niet van plan het onderwijs in te gaan, ondanks dat hij wiskunde zo leuk vond. “Ik heb na mijn studie vijftien jaar in de automatisering gewerkt. Daar was ik vooral aan het programmeren, maar op een gegeven moment vroegen mensen mij of ik hun kinderen extra uitleg wilde geven over wiskunde. Toen dacht ik: waarom zet ik het niet ook gewoon online? Dan kan ik er meer leerlingen mee bereiken en verdien ik ook een zakcentje bij. Ik ging filmpjes maken waarin ik de opgaven uit het schoolboek uitwerkte. Dat was het begin van wiskunde.net. En toen ik daar eenmaal mee bezig was, ging het kriebelen om ook voor de klas te gaan staan.”

Eén op één lessen

Hoe je het beste wiskundeles kunt geven? Daar weet Jurgen wel een antwoord op. “Het zou natuurlijk optimaal zijn om leerlingen een-op-een les te geven. Dat zou voor mij de ultieme manier zijn. Maar stel je eens voor: voor iedere leerling een docent, dat is natuurlijk niet haalbaar. Met mijn filmpjes probeer ik daarom die een-op-eenlessen te simuleren. Leerlingen kunnen de filmpjes in hun eigen tijd kijken. Ideaal toch? En zo nodig kunnen ze pauzeren of terugspoelen als ze het even niet meer snappen. Zo kan ik ze toch een soort één op één les geven, maar dan met velen tegelijk. Op dit moment heeft de website namelijk vijf- tot achtduizend bezoekers per dag. Probeer die maar eens in een klaslokaal te krijgen!”

Het wordt vanzelf leuk

Het geheim van dat grote aantal bezoekers zit ’m niet in het extra leuk maken van de filmpjes. “Dat is ook niet het doel”, legt Jurgen uit. “Op dit moment maak ik zo’n filmpje in een paar minuten. Alles draait daarbij om de uitleg. Als ik er allerlei toeters en bellen bij zou halen, zou ik zo vijf uur per filmpje bezig zijn. Dat duurt veel te lang en is niet te betalen. Ik houd het daarom liever bij het hoofddoel: informatieoverdracht.” Dat hoeft zeker geen probleem te zijn, verzekert Jurgen. “Als je iets snapt, wordt het vanzelf leuk. Ik hoef de filmpjes dus zelf niet leuk te maken. Als leerlingen hiermee wiskunde beter gaan begrijpen, gaan ze het vak vanzelf leuker vinden.”

Luie leerlingen

Niet alle docenten staan achter deze lesmethode, geeft Jurgen toe. “Het is een beetje fiftyfifty: sommige docenten vinden het handig, andere vrezen dat leerlingen er lui van worden. Het is namelijk eenvoudiger om gewoon te luisteren en de opgaven over te schrijven van het filmpje. Daarom moeten docenten hun leerlingen blijven meegeven dat het belangrijk is om zélf aan de slag te gaan. De website is namelijk een hulpmiddel, geen hoofdmiddel. Wiskunde leer je pas echt met pen, papier en een geodriehoek in je hand.”

Hobby

Doordeweeks geeft Jurgen les. Het werk voor de website moet hij daarom in het weekend doen. “Maar dat is niet erg, hoor. Ik ben er niet zo veel tijd mee kwijt en het is echt mijn hobby geworden. Ik zou ook niet willen – of kunnen – kiezen tussen het lesgeven en het werken aan de website. Lesgeven vind ik top om te doen, maar om zo veel leerlingen te kunnen bereiken met mijn filmpjes, is ook wel heel bijzonder.”