Terug naar alle nieuwsberichten

Vol vertrouwen je herexamen tegemoet

Luzac Examentraining organiseert in het weekend van 15-16 juni op elf Luzac-vestigingen herexamentrainingen op vmbo-tl-, havo- en vwo-niveau. Hoor jij op 12 juni dat je niet geslaagd bent of streef je naar een hoger cijfer voor een bepaald vak? Kom dan het weekend erop een tweedaagse training bij Luzac volgen, om daarmee je kansen bij het herexamen aanzienlijk te vergroten.

Ondersteuning

De teleurstelling is enorm als blijkt dat je niet in één keer geslaagd bent of niet het gewenste cijfer voor je eindexamen hebt weten te behalen. Blijf daar niet in hangen en ga door met leren, want je hoeft je voorafgaand aan het herexamen maar op één vak te focussen. Hierbij kan een herexamentraining je net de ondersteuning bieden die je nodig hebt: een weekend lang richt je je intensief op het betreffende vak. De docent neemt per domein de examenstof met je door, er wordt aandacht besteed aan de vaardigheden die je nodig hebt om je herexamen goed te maken, en er wordt veel geoefend met examenopgaven (waaronder uit tijdvak 1), die vervolgens ook nabesproken worden.

Succesverhalen

Dat deze aanpak zijn vruchten afwerpt voor leerlingen die een herexamen te wachten staat, blijkt al jaren. “Na de uitslag van de herexamens vragen we deelnemers naar hun resultaten en gemiddeld verbeteren ze zich na het volgen van een herexamentraining bij Luzac met ruim 1,5 punt. Er zijn leerlingen die maar liefst vier tot vijf punten omhoog gaan na de trainingen, maar ook leerlingen die met een kleine verbetering toch weten te slagen. Dit zijn de succesverhalen waarvoor je het doet”, aldus Jorien Eleveld, onderwijscoördinator van Luzac Examentraining.

Bevoegde docenten

De mooie resultaten zijn grotendeels te danken aan de bevoegde, ervaren docenten die de trainingen geven. Zij weten hoe ze leerlingen kunnen helpen om het beste uit zichzelf te halen, ook als de druk hoog is. “Wat ik anders doe dan hun eigen docent, is dat ik ze binnen twee dagen bewust maak van wat een examen vraagt,” aldus Michael Belderink, (her)examentrainer geschiedenis. Hij benadrukt hoe belangrijk het bijvoorbeeld is om voldoende tijd te besteden aan het lezen en begrijpen van de vraag: “Ik vraag leerlingen voordat ze een opgave gaan beantwoorden om deze tot op het bot te ontleden. Wat wordt er precies gevraagd, welke informatie kun je in de bron vinden? Dit is vaak een eyeopener. Leerlingen beseffen op zo’n moment dat ze geneigd zijn om vragen oppervlakkig te lezen en te snel te beantwoorden.” Belderink merkt dat deze aanpak loont: “Het is opmerkelijk om te constateren hoe de leerlingen aan het einde van de training zelfbewust en vol vertrouwen hun herexamen tegemoet gaan. Alsof ze opeens begrijpen hoe een examen in elkaar zit, en ja, dan scoor je opeens veel hoger dan je ooit hebt gedaan.”