Terug naar alle nieuwsberichten

#LuzacEffect: in de veilige leeromgeving van Luzac Zwolle wint Timo zijn leerplezier weer terug

Leerlingen stappen niet alleen over naar Luzac om betere cijfers of zelfs versneld hun diploma te halen. Dat je goed in je vel zit, is immers minstens zo belangrijk. In de veilige, kleinschalige leeromgeving van Luzac kunnen leerlingen helemaal zichzelf zijn. En met de persoonlijke aandacht van onze begeleiders bouwen ze aan hun zelfvertrouwen. Saskia Faber vertelt hoe haar zoon, Timo, zijn leerplezier weer terugwon.

Hoe kwamen u en Timo bij Luzac terecht?

‘’Timo voelde zich door verschillende gebeurtenissen niet meer thuis op zijn vorige school. Op het gegeven moment ging hij helemaal niet meer naar de les en liep hij een leerachterstand op. Waar hij op de basisschool een groep over heeft geslagen, bleef hij in vwo 5 helaas zitten.

Voor ons was het duidelijk dat hij een nieuwe start nodig had. Een sociaalveilige context waarin hij weer succesbelevingen kon ervaren. Binnen een grote scholengemeenschap kun je weinig doen voor leerlingen die niet naar de les gaan. Bovendien waren we bang dat Timo op een nieuwe, grote school met eenzelfde format weer zou stranden. Daarom gingen we op zoek naar kleinschalig onderwijs waarin Timo centraal staat en veel persoonlijke aandacht krijgt.

We hebben kennisgemaakt bij verschillende scholen. De intake bij Luzac Zwolle gaf direct vertrouwen. Het feit dat hij bij de rector, Jos de Vries, direct al wat durfde te vertellen over wat hij had meegemaakt, vonden we een goed teken. Even later stapte hij over naar de school, hij koos voor het 2 in 1-examenjaar. Dat was meteen een uitdaging, tijdens dit jaar kon hij namelijk 5 en 6 vwo combineren en zou er daardoor ook nog eens geen tijd verloren gaan.’’

Hoe vond Timo het om naar een nieuwe school te gaan?

Timo zag er eerst tegenop. Maar we hebben hem ervan overtuigd dat een nieuwe start hem écht goed zou doen. Dat hij voor het 2 in 1-examenjaar ging en binnen veel vakken goed meekwam, getuigt van veel flexibiliteit. Hij scoorde direct een 10 voor informatica. Maar die overstap van thuiszitten naar twee schooljaren tegelijk volgen, bleek toch nog te groot. Hij had op zijn vorige school immers veel lessen gemist en stroomde bij Luzac later in, waardoor sommige vakken toch wat lastiger waren. Toen hij zei ‘’Ik weet niet of ik dit trek’’, ging Jos met hem in gesprek over een oplossing. Samen besloten ze twee vakken vooruit te schuiven naar het volgende schooljaar.

Dat vinden wij niet erg, tijd besparen was immers niet ons doel. Dat Timo naar school ging was al de eerste overwinning. Het resultaat lieten wij even los. Hij kreeg er weer zin in en had leuk contact met klasgenoten. En als je je beter voelt, gaat alles ook makkelijker.

Wat betekent de persoonlijke begeleiding in de praktijk voor Timo?

Jos is niet alleen de rector van de school, maar tevens zijn mentor. Ze maakt echt stappen met Timo, dat is haar grote kracht. Ze neemt zeker niet de hele verantwoordelijkheid bij Timo weg en maakt duidelijke afspraken, maar ze reikt hem wel de hand. Ze is altijd alert. De aandacht van Timo was na de kerstvakantie even verslapt, dat pakte ze direct op.

Jos wijst Timo er goed op wat er van hem verwacht wordt en activeert hem om zelf aan de slag te gaan. Hij heeft veel baat bij de duidelijke structuur. We hebben ook afgesproken dat hij zo veel mogelijk op school doet, thuis kan hij zich er moeilijk toe zetten. Hij moest zeker wennen aan de lange dagen, maar dat hij na 17.00 uur echt klaar is met school, zorgt voor rust. We hoeven thuis geen schoolsetting meer te creëren. Tuurlijk helpen we hem graag, maar we hoeven hem niet meer constant te controleren, waardoor de relatie echt ‘ouder-kind’ blijft.

Ook de docenten helpen Timo direct als hij even vastloopt. Op een grotere school zijn docenten toch minder alert op hoe hun leerlingen ervoor staan, omdat ze er zo veel hebben.

Hoe gaat het nu met Timo?

Het gaat goed! Ik vroeg aan Timo waarom hij denkt dat het nu wel lukt, waarop hij antwoordde: ‘’Ik zit in een klas waar leerling óók gemotiveerd zijn om hun examens goed te maken en docenten je echt daarop voorbereiden. Ik heb geen last meer van leerlingen die er geen zin in hebben. We werken zelfs samen ergens naartoe!’’

Laatst gingen de examenleerlingen op schoolreis naar Barcelona. Doordat Timo later instroomde, waren eigenlijk alle plekken al vergeven. Maar toen er een plekje vrij kwam, vroegen klasgenoten direct: ‘’Dan ga jij toch mee?!’’. Hij is dus weer onderdeel van een geheel en dat doet hem goed!

*In verband met privacy zijn de namen gefingeerd. De echte namen zijn bekend bij de redactie.