Anke Koopman – van Diemen, conrector

“We kennen onze leerlingen door en door en kunnen maatwerk bieden.”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het conrector onderwijs Anke Koopman – van Diemen.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“In mijn rol ben ik het eerste aanspreekpunt voor de docenten en steunlesdocenten. Dat kan heel praktisch zijn, maar ook inhoudelijk. Ik houd het onderwijsproces goed in de gaten en ondersteun het team daarbij. Ook denk ik mee met docenten over het te volgen programma, adviseer rondom het afnemen van toetsen en draag het Luzac-beleid uit richting mijn collega’s. Omdat we een kleine school zijn, ken ik iedereen goed. Dat helpt enorm bij het uitvoeren van mijn werk.”

“Ik vind het fijn dat ik zelf ook docent ben en een eerstegraads bevoegdheid heb. Zo kan ik vanuit de praktijk mijn collega´s aansturen en weet ik waar ik het over heb. Leerlingen merken dat onze docenten er álles aan doen om hen te laten slagen. Een luisterend oor, een toeziend oog, een steunles, een zoveelste uitleg maar dan nét op een andere manier; niets is teveel. We maken écht verbinding en zetten altijd dat ene stapje extra.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“Geen dag is hetzelfde! Ik ben altijd vroeg op school. Je kunt dan nog rustig met wat mensen bijpraten en wat voorbereidingen treffen. Als de lessen zijn gestart loop ik vaak een rondje door de school. Zo zie en hoor je nog eens wat. Ik bezoek soms een les van een collega en daarna nemen we zo’n les dan nog even door. Zo houden we elkaar scherp.”

“In de pauzes ben ik graag bij mijn collega´s in de docentenkamer. We hebben het over persoonlijke dingen, maar ook over leerlingen. Docenten en leerlingbegeleiders wisselen sowieso veel informatie uit. Door onze kleinschaligheid ontgaat ons niets en houden we elkaar goed op de hoogte.”

“Soms loopt het even niet zo lekker met een leerling en voer ik gesprekken met de leerling zelf en met zijn of haar leerlingbegeleider. Ik zorg dan ook dat de ouders weten wat er speelt. We denken altijd in oplossingen. Soms liggen die voor de hand, soms moeten we daar inventief en creatief voor zijn. En altijd lukt het ons om zo’n leerling weer op de rit te krijgen. Dat geeft uiteraard veel voldoening!”

“Verder komt er bij mijn functie veel overleg kijken. Met docenten, met de rector, met de andere conrector, maar ook met collega’s in de rest van het land. Door kennis en ervaring uit te wisselen leren we veel van elkaar. En ondertussen kan iedereen altijd bij me binnenlopen voor een praatje, een vraag of een dilemma.”

“Tot slot ruim ik elke dag wat tijd in voor het bijwerken van administratieve zaken. Denk aan roosters, contracten of rapportages. Kortom, mijn baan is ontzettend leuk en afwisselend. Ik ben blij dat ik onderdeel uitmaak van de mooie school die Luzac is.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Dat we groot genoeg zijn om een professionele hoogwaardige school te zijn, maar klein genoeg blijven om iedereen door en door te kennen en maatwerk te kunnen bieden. Leerlingen worden hier gezien en begrepen. We zijn duidelijk en voorspelbaar, maar ook flexibel waar dat kan en moet. Dat geldt voor docenten maar eigenlijk voor alle medewerkers binnen onze organisatie.”